Chicken soupPernah dengar nama Jack Canfield? Mungkin ramai yang pernah membaca buku ’Chicken Soup for The Soul’. Itulah buku pertama yang ditulis oleh Jack Canfield. Kisahnya sungguh indah dan boleh dijadikan contoh.

Jack Canfield ini gaji tahunannya sangatlah rendah iaitu hanya $8,000 setahun. Jadi, pada suatu hari dia telah bertanya kepada diri dia, “Bagaimana aku boleh dapatkan gaji $100,000 setahun?”

Pada ketika itu dia masih belum mempunyai apa-apa idea untuk mendapatkan $100,000. tapi, dia katakan pada diri dia, “Aku mesti buktikan aku boleh dapat duit sebanyak tu. Dan aku akan berlakon seolah-olah saya telah ada $100,000.” Itulah langkah pertama yang diajar perlu dicontohi, bayangkan dan rasakan seolah-olah anda telah pun ada apa yang anda inginkan. “You must feel it to attract it”

Selepas empat minggu dia jadi macam orang gila asyik sebut-sebut ‘$100,000’. Huhu. Akhirnya idea itu timbul, “Kalaulah aku boleh jual 400,000 buku aku, aku boleh dapat $100,000.” Kemudian dia pun tulislah buku Chicken Soup for Soul. Tapi masa itu buku tu tak meletup lagi. Dia kemudian berangan lagi, “Kalaulah buku aku ini ditulis resensinya dalam majalah National Enquiri, pasti akan ada 400,000 orang yang tahu tentang buku aku dan barulah ramai yang beli”. Sambil berangan dia membayangkan yang resensi bukunya betul-betul sudah ditulis di dalam majalah tersebut.

Kemudian timbul pula idea untuk memberi ceramah-ceramah ke majlis-majlis. Sehinggakan salah seorang yang hadir dalam ceramah dia adalah seorang penulis artikel untuk sebuah majalah National Enquiri itu. Begitulah yang berlaku dan akhirnya resensi bukunya telah ditulis di dalam majalah National Enquiri itu. Akhirnya memang dia berjaya mendapatkan cek pertamanya yang berjumlah $100,000. Apa yang diperlukan hanyalah angan-angan dan dengan angan-angan itulah ia akan membawa apa-apa yang diperlukan untuk mencapainya.

Kemudian banyak lagi buku-buku sup ayam yang ditulis olehnya. Nak tahu rahsia sebenar buku itu? Sebenarnya dia bukanlah menulis 100% buku tersebut. Tetapi dia mengumpulkan koleksi cerita-cerita yang boleh dijadikan teladan. Anda bagaimana? Mula pasangkan angan-angan sekarang!