Aku tidak takut apa yang musuh-musuhku ingin lakukan terhadap diriku. Jika mereka memenjarakan aku, itu adalah waktu untuk aku bersama Tuhanku. Jika mereka mengasingkan aku ke suatu tempat yang jauh, itu adalah waktu untuk mengembara. Jika mereka membunuhku, itu yang aku perlukan untuk mati syahid.

-Ibnu Taimiyah-

Peribadi manusia yang bermotivasi mesti mempunyai misi besar dalam hidupnya. Dari misi besar itulah, anda akan mencipta sesuatu yang besar dan melakukan perkara-perkara hebat.

Kalau aku hidup, aku tak takut kehilangan makanan. Kalau aku mati, aku tidak takut kehilangan kuburku. Kerana aku berjiwa besar yang melihat kelemahan itu sebagai kekufuran

–Imam Syafie-

 

Begitulah kata-kata tokoh-tokoh besar. Mereka memiliki misi besar. Pandangan yang hebat. Persepsi yang benar. Idea-idea yang segar. Memiliki visi dan misi yang jelas adalah satu keperluan agar langkah-langkahnya teratur. Agar kebaikan terus subur. Menjadikan kehidupan lebih teratur.

 

Visi adalah mimpi anda akan hari depan yang dicita-citakan. Misi adalah matlamat anda untuk mencapai yang dicitakan. Mulakan menulis visi dan misi sendiri. Mereka ada visi dan misi dalam hidup. Anda bila lagi? Jika tiada, sekarang mulakannya!